.jpg)
Solat itu adalah tiang agama dan tempat berlindung segala keyakinan. Ia juga Penghulu dari segala amal kebaktian dan ketaatan. kedudukannya tidak terbanding dengan ibadat-ibadat yang lain. Oleh itu kita wajib mendirikannya, kerana ia adalah tiang agama kita. Seperti mana Sabda Nabi saw :
رَأْسُ الأَمْرِ الإِسْلامُ ، وَعَمُوْدُهُ الصَّلاةُ ، وَذِرْوَةُ سَنَامِهِ الجِهَادُ فِى سَبِيْلِ اللهِ
Tonggak urusan (agama) adalah Islam, dan tiang utamanya adalah sembahyang, sedangkan puncaknya adalah jihad pada jalan Allah.
Ia merupakan amalan yang pertama diwajibkan di dalam ibadah, Ibadah solat diterima langsung daripada Allah swt. Ini menunjukkan keistimewaan solat. Berbeza dengan ibadah-ibadah yang lainnya diterima melalui wahyu yang diturunkan Allah swt.
Amalan yang pertama akan dihisab dihadapan Allah swt adalah solat. Sabda Nabi saw :
أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ عَلَيهِ العَبْد يومَ القِيَامَةِ الصَلاة فإن صلحت صلح سائر عمله ، وإن فسدت فسد سائر عمله
Yang pertama-tama dipertanyakan (diperhitungkan) terhadap seorang hamba pada hari kiamat dari amal perbuatannya adalah tentang shalatnya. Apabila shalatnya baik maka beruntunglah dan apabila shalatnya buruk maka kecewa dan rugilah. (HR. An-Nasaa'i dan Tirmidzi)
Yang asal difardhukan solat adalah sebanyak 50 kali, namun Nabi saw mendapat keringanan dari 50 menjadi 5 kali sehari semalam, sebuah kewajiban yang harus dikerjakan umatnya sampai kelak akhir zaman.
Diceritakan di dalam hadis :
Nabi Muhammad saw. bersabda, 'Allah swt mewajibkan atas umatku lima puluh shalat (dalam sehari semalam). Aku lalu kembali dengan membawa kewajiban itu hingga kulewati Musa, kemudian ia (Musa) berkata kepadaku, 'Apa yang diwajibkan Allah atas umatmu?' Aku menjawab, 'Dia mewajibkan lima puluh kali shalat (dalam sehari semalam).' Musa berkata, 'Kembalilah kepada Tuhanmu karena umatmu tidak kuat atas yang demikian itu.' Allah lalu memberi keringanan kepadaku (dalam satu riwayat: Maka aku kembali dan mengajukan usulan kepada Tuhanku), lalu Tuhan mengurangkan separuhnya. ' Lalu Aku kembali kepada Musa dan aku katakan, 'Tuhan telah mengurangkan separuhnya.' Musa berkata, 'Kembalilah kepada Tuhanmu karena sesungguhnya umatmu tidak kuat atas yang demikian itu. 'Aku kembali kepada Tuhanku lagi, lalu Dia mengurangkan separuhnya lagi. Lalu Aku kembali kepada Musa, kemudian ia berkata, 'Kembalilah kepada Tuhanmu karena umatmu tidak kuat atas yang demikian itu.' Aku kembali kepada Tuhan, kemudian Dia berfirman, 'Shalat itu lima (waktu) dan lima itu (nilainya) sama dengan lima puluh (kali), tidak ada firman yang diganti di hadapan Ku.' Aku lalu kembali kepada Musa, lalu ia berkata, 'Kembalilah kepada Tuhanmu.' Aku jawab, '(Sungguh) aku malu kepada Tuhanku.' Jibril lalu pergi bersamaku sampai ke Sidratul Muntaha dan Sidratul Muntaha itu tertutup oleh warna-warna yang aku tidak mengetahui apakah itu sebenarnya? Aku lalu dimasukkan ke surga. Tiba-tiba di sana ada kail dari mutiara dan debunya adalah kasturi.'"
Solat juga merupakan cahaya bagi sesiapa yang menunaikannya, boleh dilihat dari air muka golongan yang tidak pernah melakukan solat dengan golongan orang-orang yang memelihara solatnya.
Nabi saw bersabda :
الصَّلاةُ نُوْرٌ
Sembahyang itu adalah cahaya.

Solat itu adalah tiang Agama, barangsiapa mendirikannya maka dia telah menegakkan Agamanya. Maka barangsiapa yang meninggalkannya, maka dia telah merobohkan Agamanya.
Kita melihat juga disaat-saat akhir kewafatan Rasulullah saw, beliau mengingatkan umatnnya supaya memelihara solat, menggambarkan betapa pentingnya solat itu.
Namun kita melihat diakhir-akhir ini, kebanyakan manusia sudah tidak mengambil berat tentang solat, inilah bala' yang melanda umat akhir zaman. Hanyut dengan permainan, terkejar-kejar akan dunia hingga sanggup merobohkan tiang agamanya sendiri.
Sabda Nabi saw : Akan dirungkai islam itu satu persatu, yang pertamanya berkaitan hukum Islam dan yang terakhirnya adalah solat.
Tidak ada alasan bagi sesiapapun untuk meninggalkan solat. Jika kita sakit tak mampu menunaikan dengan berdiri, boleh ditunaikan dengan duduk. Tak sanggup duduk boleh secara berbaring. Tak boleh dengan berbaring boleh dengan isyarat. Tak ada air boleh tayammum, pendek kata ibadah solat mestilah ditunaikan dalam keadaan apapun juga dan dimanapun kita berada.
Kecuali jika timbul sesuatu halangan yang memang telah ditakdirkan Allah seperti tidak siuman (gila), pengsan, tak sedar diri ataupun lainnya.
Sebelum menunaikan solat kita mesti terlebih dahulu membersihkan diri kita daripada najis dan mengambil air sembahyang. Tempat kita bersujud perlu juga bersih. Ketika mendirikan solat kita hanya menumpukan seluruh perhatian kita hanya kepada Allah swt.
Semua yang kita lakukan sebelum dan ketika solat semua itu akan mendidik kita menjadi orang yang bersih, berdisiplin, dan insya Allah akan menyehatkan rohani dan jasmani kita dengan gerakan-gerakan yang dilakukan ketika solat. Insya Allah jika kita rajin menunaikan ibadah solat denga teratur dan rapi akan membentuk peribadi yang sehat rohani dan jasmani.
Islam sangat mengambil berat tentang solat, walau keadaan sekali manapun. Firman Allah swt :
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ ، فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالاً أَوْ رُكْبَانًا فَإِذَا أَمِنتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ
Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar), dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk.
Dan jika kamu takuti (sesuatu bahaya) maka sembahyanglah sambil berjalan atau berkenderaan, kemudian apabila kamu telah aman sentosa, maka hendaklah kamu mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang secara yang lebih sempurna), sebagaimana Allah telah mengajar kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya. (Al- Baqarah 238,239)
Firman Allah swt :
Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa "mengqasarkan" (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir. Sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh yang amat nyata bagi kamu.
Dan apabila engkau (wahai Muhammad) berada dalam kalangan mereka (semasa perang), lalu engkau mendirikan sembahyang dengan (menjadi imam) mereka, maka hendaklah sepuak dari mereka berdiri (mengerjakan sembahyang) bersama-samamu, dan hendaklah mereka menyandang senjata masing-masing; kemudian apabila mereka telah sujud, maka hendaklah mereka berundur ke belakang (untuk menjaga serbuan musuh); dan hendaklah datang pula puak yang lain (yang kedua) yang belum sembahyang (kerana menjaga serbuan musuh), maka hendaklah mereka bersembahyang (berjamaah) bersama-samamu, dan hendakah mereka mengambil langkah berjaga-jaga serta menyandang senjata masing-masing. Orang-orang kafir memang suka kalau kamu cuai lalai akan senjata dan harta benda kamu, supaya dengan jalan itu mereka dapat menyerbu kamu beramai-ramai dengan serentak. Dan tidaklah kamu berdosa meletakkan senjata masing-masing, jika kamu dihalangi sesuatu yang menyusahkan disebabkan hujan atau kamu sakit. Dan hendaklah kamu mengambil langkah berjaga-jaga. Sesungguhnya Allah telah menyediakan bagi orang-orang kafir itu azab seksa yang amat menghina.
Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring. Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada dalam keadaan aman) maka dirikanlah sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. (An-Nisaa' 101,102,103)
Oleh itu marilah sama-sama kita memelihara dan menyeru pada diri, keluarga serta masyarakat kita supaya mengambil berat akan betapa pentingnya solat. Sentiasa berdoa meminta hidayah dan rahmat-Nya.
Firman Allah swt :
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ
Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. (Ibrahim 40)
Diantara dalil-dalil berkaitan dengan solat.
Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. (An-Nisaa' 103)
Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); (Al-'Ankabuut 45)
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang. (Al- Baqarah 45)
Sesungguhnya berjayalah orang yang - setelah menerima peringatan itu - berusaha membersihkan dirinya (dengan taat dan amal yang soleh),
Dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan nama Tuhannya serta mangerjakan sembahyang (dengan khusyuk). (Al-A'laa 14,15)
Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat. (Al- Baqarah 43)
Dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku. (Taha 14)
Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). (Al-Kauthar 2)
Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (Al An'aam 162)
Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya; (Al-Mu'minun 1,2)
Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya; Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi. Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya. (Al-Mu'minun 9,10,11)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan