1) Jangan didik pendengar dengan kuliah yang asyik mengata dan membilang kesalahan orang lain, (hanya kerap ditujukan kepada orang lain). Lalu jiwa pendengar mula merasa sombong, merasa diri paling baik dan betul, merendahkan orang lain, melabel, mengata, dan memblok orang lain, membina kelompok sendiri dan bermacam lagi terbentuk akhlak yang tidak baik.
2) Ini bersalahan dengan maksud dakwah dan tujuan ilmu-ilmu tersebut. Ruang kuliah sepatutnya tempat untuk memuhasabah diri pengkuliah dan jemaah yang hadir agar sama-sama mendapat ilmu serta manfaat untuk diubah pada diri sendiri.
3) Lebih malang lagi apabila pendengar hanya ingin menunggu-nunggu waktu penceramah mula bercakap mengenai hal orang lain sahaja, namun apabila tiada dan berkaitan diri sendiri, maka pendengar rasa kebosanan dan tidak minat akan penceramah tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan